Istnieją takie miejsca, które każdy Polak przynajmniej raz w życiu powinien odwiedzić, by móc poznać prawdziwie dziedzictwo własnego kraju. Program „Poznaj Polskę” umożliwił nam zorganizowanie dwudniowej wycieczki związanej z zakresem tematycznym: ”Kultura i dziedzictwo narodowe: Kraków – historyczny zespół miasta, dom Długosza oraz Kopalnia Soli „Wieliczka” i Muzeum Żup Krakowskich. To właśnie te miejsca stały się w tym roku celem wycieczki naszych uczniów.

Królewskie miasto przywitało nas mnogością zabytków, niezwykłym klimatem i piękną słoneczną pogodą. Mijając zabytkowe kamieniczki odwiedziliśmy Pałac Arcybiskupów Krakowskich ze słynnym „oknem papieskim”. Mieliśmy okazję zobaczyć Kościół Mariacki i podziwiać wewnątrz XV- wieczny drewniany ołtarz wykonany przez słynnego rzeźbiarza Wita Stwosza. Zobaczyliśmy także takie zabytki jak: Sukiennice, Barbakan, Bramę Floriańską oraz Collegium Maius czyli najstarszy budynek Uniwersytetu Jagiellońskiego. Dotarliśmy także do Zamku Królewskiego na Wawelu, gdzie mogliśmy wejść do Katedry Wawelskiej, krypt, gdzie są pochowani nasi wielcy wieszczowie Adam Mickiewicz i Juliusz Słowacki. Oczywiście Kaplica Zygmuntowska i sam dzwon zrobił na nas olbrzymie wrażenie. Trafiliśmy także na ulicę Kanoniczą 25. gdzie w 1450 roku zamieszkał Jan Długosz - kronikarz polski i nauczyciel synów króla Kazimierza Jagiellończyka. Po kilkugodzinnym zwiedzaniu Krakowa udaliśmy się do Ośrodka Szkoleniowo-Żeglarskiego Horn aby odpocząć po intensywnie spędzonym dniu pełnym wrażeń.

Kolejnym etapem podziwiana uroków naszego kraju było położone kilkanaście kilometrów od Krakowa malutkie, bo liczące ponad 20 tys. mieszkańców miasto, którego najsłynniejszy zabytek – kopalnia soli – znalazł się na prestiżowej liście UNESCO. Jego początki sięgają XIII wieku, a główne kroki turystów kierują się w jedną stronę – do podziemnego, solnego królestwa. To właśnie w Kopalni Soli „Wieliczka” na liczącej 3,5 km Trasie Turystycznej na głębokości od 64 do 135 metrów zobaczyliśmy nie tylko niezwykłe jeziora i solne rzeźby, ale również poznaliśmy górnicze, tajemnicze i legendarne opowieści o sprowadzeniu soli do Polski. Podążyliśmy „Śladami legend wielickiej kopalni” w Muzeum Żup Krakowskich. Najbardziej zachwycił nas wystrój wydrążonej w XIX wieku kaplicy św. Kingi.

Wycieczka dostarczyła nam nie tylko wszechstronnej wiedzy, ale przede wszystkim wielu niezapomnianych wrażeń. Z nostalgią wspominamy już przeżyte przez nas przygody w magicznym Krakowie i jego okolicach. Wszystkie założone punkty programu wycieczki zostały zrealizowane. Zmęczeni, ale zadowoleni, pełni miłych wspomnień wróciliśmy do domu. Pragniemy dodać, iż wyjazd ten nie odbyłby się, gdyby nie wsparcie finansowe Ministerstwa Edukacji i Nauki.